سرخط خبرها

پادکست | ۸ روایت تا غدیر | قسمت دوم چند تکه نان

مجموعه ۸ روایت تا غدیر داستان‌های کوتاه و صوتی است که در دهه ولایت (عید قربان تا عید سعید غدیر) از شهرآرا نیوز منتشر شود.
  • کد خبر: ۱۱۶۵۲۲
  • ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳

به گزارش شهرآرانیوز، این روایت‌ها هرچند کوتاه، اما باز هم شنیدنی است. روایت‌هایی که نشان می‌دهد حضرت علی (ع) چرا جانشین نبی خدا (ص) شد.

چند تکه نان

توضیح صحنه: صدای جروبحث دو مرد كه كم‌كم واضح می‌شود.

مرد اول: ساده است برادر. نیازی به این همه بالا و پایین‌كردن ندارد...

مرد دوم: عزیز من... مشخص است یك‌جای كار می‌لنگد.

مرد اول: سخت نگیر برادر. كاملا معلوم است كه باید همه را نصف كنیم؛ انصاف در مناصفه است مؤمن.

مرد دوم: علی(ع) بهتر می‌تواند بین ما داوری كند. من نمی‌دانم چطور ولی قلبم رضایت نمی‌دهد كه این تقسیم درست باشد.

راوی: گرگ‌ومیش عصر بود و گرمای روز كم‌كم افول می‌كرد، ولی این دو مرد از ظهر تا همین حالا به نتیجه درستی نرسیده بودند، برای همین تصمیم گرفتند علی(ع) بین آن‌ها داوری كند.

مرد اول: ای پسر ابوطالب، یكی از ما سه نان و دیگری پنج نان داشت. شخصی مهمان ما شد و با هم خوراك خوردیم. وقتی او می‌خواست برود، هشت درهم برای آنچه خورده بود به ما داد و رفت. ما بر سر تقسیم پول به اختلاف افتادیم و كارمان به دعوا كشید. من می‌گویم باید هشت درهم را نصف كنیم، چون مهمان از نان هردو ما استفاده كرد. ولی دوستم كه پنج نان داشت، هربار یك نظری می‌دهد؛ یك‌لحظه می‌گوید باید پنج درهم خودش بردارد و من كه سه نان گذاشته بودم، سه درهم بردارم و لحظه‌ای دیگر می‌گوید این‌طور حساب‌كردن درست نیست.

علی(ع): اگر حقش را بخواهید، كسی كه پنج نان داشته باید هفت درهم بگیرد و آن‌كه سه نان گذاشته سهمش فقط یك درهم است.

مرد دوم: من نفهمیدم چرا؟ چگونه حساب كردید خلیفه؟

علی(ع): برای اینكه شما درمجموع هشت نان داشته‌اید و سه نفر به‌طور مساوی از نان‌ها خورده‌اند. اگر هر نان را به سه قسمت تقسیم كنیم، بیست‌وچهار قسمت می‌شود و شما هركدام هشت قسمت از بیست‌وچهار قسمت نان را خورده‌اید. كسی كه پنج نان داشته است، اگر هر نان را به سه قسمت تقسیم كنیم، پانزده قسمت را شریك شده است. از این پانزده تكه او هشت تكه را خودش خورده و هفت تكه را به مهمان داده است.

اما تو كه سه نان داشتی، اگر هر نان را به سه قسمت تقسیم كرده باشی، می‌شود نه قسمت كه هشت قسمت را خودت خورده‌ای و فقط یك تكه را به مهمان داده‌ای.

مهمان برای هشت قسمت نانی كه خورده، هشت درهم داده است؛ یعنی یك درهم برای هر تكه. بنابراین دوست تو كه هفت تكه به مهمان داده است، باید هفت درهم بردارد و تو كه یك تكه داده‌ای، سهمت یك درهم است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->